tisdag 20 april 2010

Hemresan


Några grå järnceller på plats nu! Vi var troligen bland de sista planen som lyfte från Landvetter i torsdags. Vi var sååååå glada, vilken tur vi hade tyckte vi....!!!
När det blev lördag började vi inse att detta går troligen inte vägen, vi kommer inte hem med flyg på måndag. Till saken hör att vi åkte ensamma, hade själva bokat flyg+Hotell m.m. Vad göra????? Ut i den stora staden Berlin på flygplats, tågstationer, bussterminaler, hyrbils firmor, kolla om vi får/kan bo kvar på Hotellet( ja, det gick bra-dubbelt pris)m.m. Alla Hotell priser steg med ca 75%!!!!

Kaos överallt!!!!!!!! Sitta o fundera......tänk om det finns någon Bussresa från Sverige???? Frågade på vårt Hotell-nej, nej, fick 5 namn på Hotell som ev. kunde ha Buss resenärer.Runt på Hotell efter hotell(tar mycket tid) På tredje fanns de svenska resenärer. Sitta vänta, vänta, vänta i foajén. Där kom en svensk!!! Frågade o de letades fram reseledare, styrelseledamöter, chauffören. Svaret blev JA, baksätena i bussen var tomma om någon av resenärerna behövde vila eller blev sjuka.
Hemresan blev ett stort, varmt hjärtligt äventyr. Bussen full av Pensionärs-universetetet i Växjö(medelålder 75 år). Denna resa var en tema resa- 20 år efter Berlin murens fall. En lektor från universitet berättade(han hade varit 53 gånger i Berlin) Tänk vad vi fick uppleva o lära oss....helt otroligt!!!! Vilken Bussresa med 46 st pigga, alerta, frågvisa, kissnödiga, härliga människor som vi fick glädjen att lära känna. Tack, tack och åter tack. Vi är sååååå tacksamma att vi kom HEM.

Ha en bra kväll från en fortfarande trött men tacksam Bussresenär.
PS : Denna hemresa tog ca. en hel dag att fixa(minst)

7 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Wow, vilket äventyr ni har upplevt. Förstår att det inte var så roligt med ovissheten om hemfärd om hur och när. Men när ni tänker tillbaka kommer ni minnas bussresan och det kommer bli ett minne för livet. Vila nu, rara du så du blir ditt gamla jag, jag ska roa mig med att klistra in fotografier i fina album. =) Ska njuta en stund nu. Kramar om dig!

Mor Tuta sa...

Vilket äventyr som slutade lyckligt.Förstår att ni är vana resenärer som kan fixa allt detta, fast hamnar man i en sådan situation så måste man ju göra något. Ni verkar ha haft det väldigt trevligt, trots allt. Ett alldeles speciellt minne för livet.Skönt att man är två när sådant här händer.
Ha en skön kväll och vila ordentligt .
Kram Birgit

Märta sa...

Skönt att er resa slutade lyckligt! Ha det nu så gott så kan ni senare minnas den här resan som ett stort äventyr.
Vi har haft ett par oroliga dagar med en dotter fast i Peking. Som väl är så har även hon lyckats ta sig hem ikväll. Landade på arland nu kl 17,30. Underbart när allt går bra!
Må så gott!
Märta

Marie sa...

Välkommen hem vännen. Vilket äventyr ni fick uppleva! Ja du ni hade då onekligen tur må jag säga som fiade hemresa så pass kvickt. Har två kollegor i Spanien som lyckats få tag på en bil. Lär väl ta några dagar innan de är hemma ;-). Själv har jag inplanerat en konferens resa till Ungern på torsdag nästa vecka. Vi får se om jag kommer i väg. Vila nu dina "små grå" så "ses" vi i veckan. Kram och sov så sött.

Ninja sa...

Vilken kreativ lösning att jaga svenska bussresenärer i Berlin! Men så är ni ju kreativa människor också. Jag tycker ni hade tur, även om det måste varit jobbigt att springa i Berlin och leta. Jag har själv varit på bussresa till Österrike flera ggr men jag föredrar flyget :)

Stina sa...

Jodå, elen fick jag tillbaks efter en halvtimme...och hemma hos mamma och styvfar blev vattnet mörkbrunt, men de hade inget strömavbrott...

Ja, jösses vilka strapatser du fått vara med om...du och många andra.. Tur att ni lyckades ta er hem på ett relativt angenämt sätt trots allt. Gulligt av dig att tänka på mig till och med när du var på semester. Jag har lite dålig koll på mina besökare, så nej, jag upptäckte inte att någon tysk hade varit där inne :)
Självklart blev lilla kissen glad när ni kom hem, hon har säkert saknat er jättemycket och kommer nog inte att lämna ert hus på flera dagar... Du får väl gosa lite extra med henne så hon blir nöjd och glad :)
Ta nu och vila dig ordentligt, samla tankarna och landa. Sov så gott vännen... Kram

Stina sa...

Snälla, goa, omtänksamma Monica.... Jag mår inget vidare i själen just nu, det går i vågor det där märkliga humöret. Jag vill gärna prata med dig, men tror inte att det är så lämpligt för tillfället. Jag är dessutom ganska uppbokad med födelsedagar mm (och hur kul är det när man egentligen helst vill gömma sig under täcket??). Jag ska även träffa den där karln... Vet inte vad det leder till - ett avslut eller nåt annat...vi får se.
Det blir troligtvis ett uppehåll på bloggen också, det funkar inte att skriva när jag är så här. Inte mycket funkar kan jag säga...
Sköt om dig vännen min, vi hörs... Kram